外国語にかかる教員研修事業

掲載日:2019年4月25日

外国語にかかる教員研修事業

外国語にかかる教員の方々に対して、語学に関する専門的な研修を実施し、教員自身のコミュニケーション能力の向上を図ることを通じて、児童・生徒のコミュニケーション能力の向上や多文化理解を図ります

♢英語担当教員研修
♢小学校外国語活動教員研修
♢教師のための異文化理解、外国語研修

講座案内

2019年度講座案内 (4月19日から申込受付開始 → 申込方法等のページ)

2018年度講座案内

2017年度講座案内

出張研修講座のご案内

中学校・高等学校向け出張研修

校内研修・地域研究会向け出張研修

小学校向け出張研修

※個々の小学校ではなく、市町村教育委員会主催研修及び各地区外国語活動等研究会等、市町村・地域地区ごとに出張研修を実施いたします。

簡単な英語だけで楽しく進める小学校英語

音声・映像教材を活用した小学校英語

作成教材

高等学校英語教員のための定期テスト作成 簡易マニュアル(PDF:1,112KB)

English Essays by English Teachers(PDF:2,880KB)

The Best Works of Fall 2018 Writing Course A(PDF:1,648KB)

研修実施報告

アドヴァンスト研修

平成30 (2018)年度英語教育アドヴァンスト研修 (第8期) 修了

Testimonials from the 8th Cohort

英語教育アドヴァンスト研修は、神奈川県の県立高校における英語教育で中核的役割を担う教員に専門性の高い研修の機会を提供することを目指し、県教育委員会との連携のもと、国際言語文化アカデミアで平成23年度から実施しています。平成30年度の修了者(第8期生)15名を加え、これまでの研修修了者は142名となりました。夏期集中研修(4日間)を含む年間10日のプログラムは、アクション・リサーチによる授業改善を中心とする、高度な内容の研修ですが、本年度も参加者全員が本研修を修了することができました。以下は修了者の声(抜粋)です。

  • 一年間濃密に英語教育について考え・学ぶことはなかなかないので、貴重な経験になりました。ありがとうございました。
    It’s not every day that we can get an opportunity to think and learn about English education so deeply for a whole year. Thank you so much for this experience.
  • 少人数で、講師の先生方や他の受講生の先生方と近い距離感で取り組めた。はじめは少し恐かったが、すぐにイメージが変わり、前向きに取り組めた。
    I was able to learn and interact with the instructors and other participants in a close-knit setting. At first, the program seemed a little daunting but my impression changed quickly and I was able to tackle the challenges positively.
  • 生徒のことを考えて授業をしている自信はありましたが、成果を分析したり、現状に基づいて手だてを考えたりすることはしていませんでした。生徒にとってよい結果が得られる授業をこれからも目指します。
    I was confident that I had always thought about my students when teaching my classes, but I had not been analyzing the outcome of my teaching or thinking about interventions based on the students’ current situation. From now on, my goal is to continue designing and teaching lessons which will truly benefit my students.
  • 来年度の研究テーマを何にするのか、今から考えていきたいです。
    Now, I’m wondering what I should do for my action research topic for next year!

アドヴァンスト研修受講者講師一同写真

2019年8月9日(金曜日)には、本研修修了者による公開研究発表会をアカデミアで実施します。どなたも参加いただけますので是非アカデミアにお越しください(申込みはこちら)。

(アドヴァンスト研修の研修内容はこちら

(アドヴァンスト研修の実施風景はこちら

(過去のアドヴァンスト研修実施報告はこちら

Click here for the outline of the English Education Advanced Program in English. (PDF:627KB)

英語教育アドヴァンスト研修授業改善プロジェクト報告書

平成30年度(PDF:1,494KB)

平成29年度(PDF:1,531KB)

平成28年度(PDF:1,721KB)

平成27年度(PDF:2,086KB)

平成26年度(PDF:2,104KB)

平成25年度(PDF:1,650KB)

平成24年度(PDF:6,066KB)

平成23年度(PDF:1,742KB)

アドヴァンスト研修修了者実践事例(現場の実践に役立つアイディアがご覧いただけます。詳しくはこちら

英語教員研修

平日研修では午後半日、夏期研修では午前・午後半日単位(一部は全日)の英語教員向け講座を実施しています。英語教員自身の英語力の一層の向上を目指した英文ライティング添削講座、ディベート講座をはじめ、CAN-DOリストの作成、テスティング、4技能の指導、ICT活用等、幅広いトピックについての研修講座を実施しています。

教員研修風景

Throughout the year, we offer various half-day and one-day seminars and workshops which cover a variety of topics such as teaching the four skills, cooperative learning, how to create and implement CAN-DO lists, using technology in the classroom, and test and worksheet design. In many of our skills seminars, teachers learn the theory behind teaching methodologies. They also get hands-on experience participating in teaching activities as students. Finally, they also get a chance to discuss teaching practices and share their experience with other teachers.

出前講座(出張研修)

国際言語文化アカデミアでは、外国語にかかる教員を対象に様々な出前講座を実施しております。小学校英語活動をはじめ、中学校・高等学校教員向けのCAN-DOリスト、プレゼンテーションスキル、ディベート指導、その他さまざまな内容の研修を提供しています。

出前講座風景

“Demae”or “on-demand”lessons constitute an important part of Academia’s teacher seminars. Our instructors visit public schools throughout Kanagawa Prefecture to do training seminars for teachers on-site. For elementary schools, we work with the board of education of each city to organize a half-day seminar for homeroom teachers. In these workshops, teachers can observe and experience English lessons as students. They also learn how to use classroom English effectively and how to manage team-teaching lessons. For junior high and high schools, our trainers do workshops for both teachers and students on a variety of topics ranging from CAN-DO lists, debate, presentation skills, etc.  

(過去の出前講座の紹介は こちら

研究活動

より質の高い教員研修を実施するために、アカデミアでは英語教育及び教員研修に関する研究活動を行っています。研究成果は研究紀要、学会等で発表しています。

研究発表風景

Integrating theory and practice is an integral part of our work. We make our best effort to base our seminars and workshops on empirical research of others’ as well as our own. We collect data throughout the year on the Advanced Program and teacher skills seminars in order to gain deeper insight into how we can ensure quality professional development for teachers. Every year, we present the results of our findings at conferences. We also publish our research for the Academia Kiyo, our in-house journal.

Adobe Readerのダウンロードページへ

PDF形式のファイルをご覧いただく場合には、Adobe Readerが必要です。Adobe Readerをお持ちでない方は、バナーのリンク先から無料ダウンロードしてください。